CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

13 augustus 2011

Een dagje alleen op stap

Bodegraven vroeg in de morgen












Het is eigenlijk voor het eerst dat ik zo alleen op avontuur gaat. De jongens worden groter en doen vaak hun eigen ding. Mijn zoon is meestal op stap met zijn vrienden. En die gaat maandag ook weer aan het werk en mijn dochter is nu op vakantie samen met haar vriend voor twee weken.
Door de honden ben ik ook een beetje aan huis gebonden. Maar een dagje weg lukt dan wel. Toch is het heel apart om dit in je eentje te doen en eigenlijk ook een beetje saai, want er is niemand waar je gezellig tegen kan praten of een bakkie mee kan doen. In een stad vol met mensen om me heen voelde ik me toch ook wel een beetje een eenling. Nu ben ik absoluut niet zielig hoor, want ik heb alleen ook genoten. Alleen de volgende keer ga ik toch liever met een vriendin of samen mijn dochter.

Gisteren eerst maar de weersberichten afgewacht en hoog boven in het land was de kans op het beste weer. Dus ik ben in mijn uppie naar Groningen geweest. Ik was daar nooit van mijn leven geweest. Het is voor mij 2½ uur reizen met de trein. Dus ik stond om kwart voor acht al op het perron. En wat is Bodegraven dan stil op zaterdag morgen..De winkels nog dicht. Alleen bij de bakker waren ze druk en langs de Rijn bij het sluisje stond een jongen te vissen. Verder zag je niemand. Op het station was het wel wat drukker. Onderweg heb ik een foto gemaakt van de mooie mozaiekpilaar van onze enige handwerkwinkel.


Zo'n lange treinreis is best wel leuk. Dan krijg je toch een hoop mee van het Nederlandse landschap. Langs het spoor zie je mooie huizen en boerderijen, zelfs de koeien lagen nog in het gras te dutten, De vele volkstuintjes langs het spoor, ook daar waren de mensen al vroeg in de weer. Dus er was veel te zien onderweg. Met één overstap in Utrecht stond ik rond half 11 op het perron in Groningen. Gelijk vielen me de contrasten van de gebouwen op. Het prachtige oude Sationsgebouw (foto boven) omringd door gekleurde "lelijke" blokkendozen (foto onder) Heel apart. Het plein voor het Station geeft wel een hoop rust. Je staat dus niet gelijk in de drukke stad.


Ik heb eerst alles eens goed in me opgenomen. Natuurlijk een foto gemaakt van het witte paard met de man. (Het Peerd van Ome Loeks) Het Stationsgebouw inclusief de binnenkant. en vervolgens de stad in gelopen.





Het plafond van de stationhal is gemaakt van papier maché (prachtig he al die kleuren)


Natuurlijk als je in Groningen bent moet je de Martinitoren beklimmen. Maar dat viel me vies tegen zeg. Halverwege was ik echt buiten adem.. Ik had eigenlijk wel wat meer conditie van mezelf verwacht ..Dus ik ben niet helemaal tot bovenaan gekomen. Ik vond de trappen ook een beetje eng en smal. Tot de 174 treden, daar op de buitenrand een paar foto's gemaakt van het uitzicht en de grote klokken, toen weer snel naar benee (40 meter) Meer als genoeg.




Vanaf de Martinitoren het uitzicht op de Grote Markt.


De markten waren leuk.. Ik ben over de Vismarkt gelopen, De markt op A Kerkhof en de Grote Markt. Daar heb ik twee leuke poezenbeeldjes gekocht. En bij de Etos leuke kaarsjes in de vorm van Kiezelstenen. En mezelf op koffie getrakteerd. ;-)


Wat ik altijd wel heb in iedere stad is dat je overal dezelfde winkels tegen komt. Die heb ik expres een beetje vermeden. En ook de kledingzaken. Maar verder wel veel andere leuke winkeltjes gezien, In het handwerkwinkeltje in de Guldenstaat (Sajet) heb ik wat grijze katoen gekocht. (dat heeft wel een bestemming)


Ik ben dus met veel grijstinten thuisgekomen, maar ook met iets anders wat ik zo leuk vond.(Die pak ik in voor mijn dochters verjaardag) Het was eigenlijk het eerste winkeltje dat ik tegenkwam net even over de brug. En inderdaad je wordt er als het ware zo naar binnen gezogen (las ik later in de Stadsgids) KLOFFIELEUT...zo heet het.




Het is een rommelig winkeltje, chaotish en met veel kleur ingericht. Wat me opviel waren de leuke werk/poetsdoekjes die daar aan een lijntje hingen. Eigenlijk zonde om ze daarvoor te gebruiken. Maar bedoeld voor elke dag een schoon doekje, behalve op zondag. want dan wordt er niet gewerkt.



Verder nog wat grappige foto's ter inspiratie


Schattig gewoon deze vogeltjes, ik dacht in de etalage bij het regenboogwinkeltje





Bij een oude boot stond deze brievenbus


Is dit nu mooi (Het Groninger Museum) (niet mijn smaak hoor)

Dat was zo'n beetje mijn uitstapje, gevolgd door een lange blog,(heb ik me nog ingehouden met de foto's) maar het was dan ook een hele lange dag ;-)

Een prettige zondag nog voor iedereen.

11 reacties:

Elizabeth

Wat een gezellig bericht om te lezen, het leek wel of ik er zelf bij was.., kon het zo maar mee beleven! Ik herken het gevoel van beetje-vreemd-in-je-eentje, maar je kunt wel lekker tot jezelf komen en je hoeft nergens rekening mee te houden.
Ik had vroeger (20)een vriendin in Friesland en dan spijbelde ik wel eens een dagje en ging ik met de trein daar heen; idd mooi om het landschap te zien veranderen en de "spraak" v.d. de mensen in de trein.
Je katoen in grijstinten ziet er uitnodigend uit, wow het is maar goed dat het niet hier ligt! Wat ga je er van maken? (vast nog geheim...)
Leuke foto's van de winkeltjes, en hahaha die poetsdoekjes... dat zou regelrecht iets voor mij zijn; wordt er misschien toch nog eens iets gedaan in het hh.

Fijne zondag, groetjes Elizabeth

Jacomijn

Ik vind het heel knap van je dat je alleen op stap gaat. Ben bang dat ik je dat niet gauw nadoe ! Over het stukje dat ze overal dezelfde winkels hebben: ja inderdaad! Was in Salzburg niet anders (ook daar hebben ze McDonalds, C&A en H&M). Dus zijn we vooral de zijstraatjes ingelopen. Een goede manier om de stad te ontdekken en daar vind je nog eens wat andere winkeltjes, is onze ervaring.
Mocht ik ooit nog eens in Groningen komen, ga ik zeker eens bij Kloffieleut kijken !

caroline

leuk toch zo eens in je eentje genieten van je dag.
mooie foto's en leuk om te lezen.
caroline

Angélique

Heel goed dat je in je eentje op stap bent gegaan, ook ik zou het zelf niet zo snel doen, maar zo kun je wel doen en laten wat je zelf wilt. Mooi verslag heb je gemaakt! Fijne zondag (ook onder die grijze deken)

Marjo

Wat leuk dat je dat in je eentje hebt gedaan...ik doe dat soms ook wel hoor ...kan ik gaan en staan waar ik zelf wil zonder met andere mensen rekening te moeten houden ...en ik ben dol op het reizen met de trein....lekker ontspannend en met een haakwerkje in de tas ....

Marjo

Betsy

Wat leuk om zo met je mee te reizen. Ik vind Groningen altijd heel gezellig om te gaan winkelen, maar het is wel gezelliger om samen met een vriendin of mijn dochter te gaan en dat doe ik dan ook graag!.

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Rachel

Leuk bericht weer om te lezen! Ik heb er ook bewondering voor dat je alleen op pad gaat, maar ik zou het ook wel doen.
En natuurlijk is het gezelliger met een vriendin of je dochter, maar uiteindelijk is het ook wel weer lekker alleen soms.

Leuke dingen heb je bezocht en mooie foto's gemaakt. Geniet nog lekker van je vakantie.

Groetjes,
Rachel

Anoniem

Hoi Petra leuk dat je ons even mee op reis nam en wat een gezellige dag heb je gehad, wij zijn naar Texel geweest twee weken,de eerste week redelijk weer en de tweede week herfst haha, maar evengoed heerlijk genoten van het buiten zijn en de mooie dingen om je heen......
Winkelen is niet aan mij besteed maar die leuke kado winkeltjes en handwerkzaken daar stap ik wel graag naar binnen.....ben benieuwd wat je met je katoentjes ga doen.
groetjes Marjolein

Hetty

Hoi Petra.
Wat heb jij een mooie blog gemaakt leuk om alles te zien van Groningen.
Ik ben er heel bekend van ik ben een Groningse,ik woonde eerder een half uur van de stad Groningen af.
Nu woon ik 6 jaar in Overijssel.
Leuk al die bekende foto's even te bekijken.
Maar er zijn wel meer handwerkwinkels in Groningen dacht ik.
Een aantal jaren terug wel,ben je ook in de grote winkelstraat geweest,de Herestraat.
Groetjes Hetty.

Facts and Fairytales

Wat heerlijk om mijn stad door de ogen van een ander te zien. Ik woon een half uurtje van de Groningen af en kom er regelmatig. Ik ben iemand die wel van de moderne architectuur van het Groninger Museum houd. Architectuur boeit me, of ze nu oud is of niet, maar als je het museum vergelijkt met het stationsgebouw blijft er natuurlijk niets over van dat hele museum. Ikzelf winkel zelden in de hoofdstraten maar zoek ook de kleine straatjes met de aparte winkeltjes op. Ben je toevallig nog bij Laif en Nuver geweest aan het Zuiderdiep? Echt fantastisch.

En goed dat je alleen op stap bent gegaan. Ik ben 8 jaar alleen geweest en deed het ook hoor. Ik wilde niet altijd afhankelijk zijn van het wel of geen tijd/zin hebben van een ander en ik ben soms ook graag even alleen, maar een dagje stappen met een lieve dochter of vriendin is toch net even anders.

lieve groetjes
Brigitta

by Ieke

Goed van je dat je alleen op stap bent gegaan! Het was vast even over de drempel heen, maar soms is het ook wel eens fijn om even alle tijd van de wereld voor jezelf te hebben. Kijken waar jij wilt, zolang als jij wilt en doen en laten waar je zin in hebt!

Ben benieuwd wat je gaat maken van het grijze katoen!

Een reactie posten