CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

5 augustus 2011

Bijna Vakantie.... (nog 7 dagen)..... (Stokhaken)



Goedemorgen.


Heerlijk is het wanneer ik vrijdag het grootste gedeelte van de dag vrij heb. Vanavond heb ik alleen een korte avonddienst van 3 uurtjes. Morgenavond ook. Dus ik heb eigenlijk al een soort van Weekend. Ik ben een vroege vogel, een hele vroege vogel. Vanmorgen in bed heb ik eerst nog een uurtje gebreid. Heerlijk vind ik dat... Het resultaat: mijn breirol is weer een patroontje gegroeid. Verder ben ik bezig met blok 6 van de wolhemel deken. Een Kat (Anders dan de andere patroontjes tot nu toe maar hij is wel leuk). en dan wil ik vandaag nog een beginnetje maken aan het meebreiblok van Elizabeth. Maar ik wil ook mijn linnenkast opruimen.
Dat zijn een beetje de plannen voor vandaag. Alleen het is nog erg vroeg en alles ligt nog heerlijk op bed. Jennifer (mijn dochter) is vrij en Patrick (mijn zoon) heeft nog vakantie.. Dus eerst maar even koffie en rustig aan beginnen.



Stokhaken, Bezemsteelhaken, Broomstick Lace


Gisteravond ben ik aan de sjaal voor mijn moeder begonnen. Jeetje Peetje is aan het stokhaken geslagen. Heel apart hoor... Mijn dochter moest vreselijk lachen om de dikke breipennen. Haar reactie... Jezus! Mam wat heb je nu weer.. Trommelstokken. Nee Joh.. ik ga een sjaal voor Oma breien. "kijk maar met deze wol" Getver... hiermee ? ze haalt haar neus op "Wat een saaie kleuren...Dat is nou typisch mijn dochter, die neemt geen blad voor haar mond en zegt wat ze denkt. Als het voor mezelf was geweest had ik de regenboogkleuren genomen. Maar Oma houd van degelijk en netjes. En daarbij past deze kleur heel goed bij haar groene en beige jas.
Maar het stokhaken zelf is heel leuk om te doen. In het begin is het even wennen, want je moet een aantal steken (lussen) ophalen om die vervolgens weer omhaken met vaste.
Ik heb er een aantal foto's van gemaakt van hoe het je het moet doen. Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.



De lussen ophalen




Door de vaste heen trek je de lus naar boven




en zet ze op je breinaald





60 vasten = 60 lussen


Je begint met een aantal losse te haken. Ik heb een ketting van 60 gehaakt + 2 ( je stekenaantal moet altijd deelbaar door 4 zijn).. Daarna heb ik eerst een rijtje van 60 vaste gehaakt om een beetje houvast in het begin te hebben.
Dan ga je vervolgens door elke vaste een lus naar boven halen met de haaknaald (3,5) en die zet je vervolgens op de breinaald. Net zoveel lussen als het aantal vasten. (voor mij dus 60) Je kan dit dus ook met een stuk van een bezemsteel doen. (vandaar de naam bezemsteel breien of haken)
Dan trek je de breipen eruit, dit kan je rustig doen want het blijft goed zitten.
De volgende stap is met je haakpen. je neemt 4 lussen op en haakt die om met 4 vaste, dan verder met de volgende 4 lussen. Op deze manier krijg je mooie gedraaide lussen.



Dan trek je de breinaald eruit




en begin je met het omhaken van de lussen




4 lussen (4 vasten)








En dit is de voorkant van het werk



Het resultaat is erg grappig. Je krijgt mooie ronde gedraaide lussen. En het gaat vrij snel..Als je eenmaal de slag te pakken hebt. want ik heb al 9 toeren af.


Ja echt.. ik sta er zelf ook van te kijken.

De koffie is op ..tijd voor een tweede bakje. en mijn breirolblogje

Lieve groetjes - Petra


Natuurlijk kan je deze techniek overal bij gebruiken.
Ik vond nog een leuk patronen/ideeen boekje over broomstick lace (een inkijkexemplaar)
klik maar hier

3 reacties:

Elizabeth

O, wat leuk allemaal.., het is gewoon "gevaarlijk" voor me om jouw leuke blogjes te lezen en te zien wat je allemaal aan het doen bent!
Zo inspirerend, en oeps, ik mag van mezelf niks nieuws meer beginnen. Eerst een heleboel afmaken..
Maar dit ziet er zo gaaf uit!

Linda

Hallo Petra, wat heb je een leuk blog,ik ben je nieuwe volger,hoor. Ik werd attent gemaakt op je blog over bezemsteelbreien/stokhaken omdat ik daar op mijn eigen blog een berichtje over had gepost en nog wat vragen heb nl. hoe dik moet je garen zijn om dit te doen en heb je nog tips want ik wil het heel graag eens proberen! Groetjes van Linda.

Marjo

Petra,
Ik zie en hoor rondom op de blogs het bezemsteelhaken..ik wil het graag eens proberen maar snap er niet veel van ...jij hebt het mooi uitgelegd met fotoos ,maar toch een vraagje ...als je de breipen eruit trekt...hou je die lussen over...moet je dan op de haaknaald 4 lussen telkens houden en dan die vasten of ????....ik ben blonT geweest en haak veel en moeilijk patronen soms ,maar dat bezemsteelhaken pfffff en ik vind het zooooooo mooi!

Marjo

Een reactie posten