CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

4 september 2011

Patroontje Gastendoekje

Patroontje Gastendoekje


Omdat ik al een paar mailtjes had gehad met vragen over 
het gastendoekje. maak ik toch maar een beshrijving 
van het gehele patroontje.



Voor mijn gastendoekjes heb ik Catania katoen gebruikt.en  breinaald nummer 3.
Op deze manier haal je precies 2 Gastendoekjes uit 3 bolletjes katoen.(zie het restant op de foto)
Afmetingen (zie foto's onder) 26*40 cm.


Je zet 68 steken op en vervolgens brei je 6 naalden recht.




Daarna begin je aan het blokjespatroon.


Toer 01: 4 steken recht ( Dit zijn de kantsteken voor het randje) dan volgens patroon *6 recht, 6 averecht, 6 steken gerstenkorrel (=  afwisselend 1 recht, 1 averecht) * Brei  vanaf * 3 maal dit patroongedeelte en eindig met 6 recht en nogmaals 4 recht (voor het randje)
Toer 02: 4 recht (kantsteken) * 6 averecht, 6 gerstenkorrel, 6 recht*, brei vanaf * 3 maal dit patroongedeelte en eindig de naald  met 6 averecht, 4 recht (kantsteken)
Toer 03: als toer 1
Toer 04: als toer 2
Toer 05: als toer 1
Toer 06: als toer 2
Toer 07: als toer 1
Toer 08: als toer 2


Met deze 8 toeren  heb je één  rijtje in het blokjespatroon.




Dan verspringen de blokjes.
Toer 09:  4 recht * 6 steken gerstenkorrel, 6 recht, 6 averecht,  Vanaf * 3 maal breien en de nld eindigen met 6 steken in gerstenkorrel en 4 recht.
Toer 10:  4 recht * 6 steken gerstenkorrel, 6 recht, 6 averecht, vanaf * 3 maal breien en de nld eindigen met 6 steken in gerstenkorrel en 4 recht.
Toer 11 : als toer 09
Toer 12:  als toer 10
Toer 13:  als toer 09
Toer 14:  als toer 10
Toer 15:  als toer 09
Toer 16:  als toer 10




Nu heb je 2 rijtjes in het blokjespatroon gedaan en zie je hoe de blokjes verspringen in een diagonaal patroon.  Ik laat elke keer een foto van de voorkant van het werk zien.


Toer 17:  4 recht * 6 averecht, 6 steken gerstenkorrel, 6 recht,  vanaf * 3 maal breien en de nld eindigen met 6 averecht en 4 recht.
Toer 18:  4 recht * 6 recht,  6 averecht, 6 steken gerstenkorrel, vanaf * 3 maal breien en de nld eindigen met 6 recht en 4 recht.
Toer 19 : als toer 09
Toer 20:  als toer 10
Toer 21:  als toer 09
Toer 22:  als toer 10
Toer 23:  als toer 09
Toer 24:  als toer 10





En zie nu heb je 3 rijtjes in het blokpatroon.
Deze 24 toeren herhaal je tot je in totaal 18 rijtjes in blokpatroon hebt. (=  ongeveer  75 gram katoen) 


De afmetingen van de Gastendoekjes zijn ietsjes kleiner dan een normaal badstof gastendoekje. 26 * 40 cm





Dan brei je als laatste nog 6 toeren recht. In de laatste toer (de 6e) maak je er een lusje aanvast. 
Hier vind je een link naar een video van Drops waar te zien is hoe je op eenvoudige
wijze een ophanglusje kan breien. 




Als laatste kant je de steken losjes af en is je gastendoekje klaar. 





Hieronder kun je het patroon downloaden in pdf

Klik Hier


edit Het materiaal wat ik gebruik is
katoen wat ik heb gekocht in een winkeltje in Groningen
Maar komt overeen met Catania Katoen

13 reacties:

Marièlle

Wat leuk dat je het patroon hebt geplaatst! Ik ga ze zeker ook een keer maken, wil graag allemaal dezelfde doeken in verschillende kleurtjes om mijn toilet wat kleur te geven en daar zijn ze natuurlijk superleuk voor!

De zak met wol voor je bewoner komt nog hoor, maar het is hier zo hectisch dat ik nog steeds mijn werkkamer niet heb leeggespit, ik mail je om wat af te spreken zodra hij klaar staat, ik ben het niet vergeten :-)

Jacomijn

Bedankt, Petra !! Eén ding wil ik ook nog weten: heb je ze voor de sier gemaakt of ga je ze ook echt gebruiken en als dat laatste het geval is, hoop ik dat je nog even laat weten hoe de gastendoekjes zich houden (vorm, drogen ze goed etc.). Ben ik heel benieuwd naar !!
In ieder geval alvast een fijne eerste werkdag gewenst morgen !!

Hetty

Hoi Petra.
Leuk die gastendoekjes,ik heb het patroon al gedownload.
Mooie kleuren gebruik je,
Fijne avond groetjes Hetty.

Anoniem

Hoi Peetje dit had ik al gehoopt, het patroon van het gastendoekje. Ziet er zo leuk uit, ik ga gelijk een opzetje maken en we hebben ongeveer dezelfde kleuren zie ik, mijn pannenlapje zal er mooi bij passen.Op dit moment een mooie ondergaande zon en het is nog lekker buiten. Je hebt het vast druk gehad met je tasjes, veel plezier met het oppimpen daarvan, groetjes Roos.

Betsy

Dank je wel voor je patroon! Ze zijn echt leuk, die gastendoekjes. Ik ga er zelf ook een paar maken. Ook leuk als klein cadeautje!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Vlijtige Handjes

Dank je wel Petra. Ik ga het zeker een keer maken. In de video's van Drops breien ze op een andere manier de draad zit links ipv rechts. Weet jij hoe dit breien heet?

Anoniem

gezellige doekjes en mooie foto's .......

Sandra

Geweldig Peetje dat je dit voor ons gedaan hebt, deze staat bovenaan mijn to-do lijstje

by Ieke

Ik vind de kleuren zo mooi!

Mirjam

Hallo Petra,
Ik kom op jouw blog terecht omdat ik op google een patroontje zocht van de gebreide gastendoekjes die ik zo nu en dan voorbij zag komen. Ze zijn zo mooi en nu vind ik als bonus ook nog jouw blog. Direct volger geworden.
Wat heerlijk is dat hele bloggen toch... Zoveel geweldige inspiratie...
Dank je wel.
Groetjes,
Mirjam

Fia

Dankjewel voor het patroontje ik vind ze zo leuk......ik ga je volgen...

Groetjes Fia

Anoniem

patroon gastendoekjes, kan het kloppen dat de 10e toer niet klopt? Die moet hetzelfde zijn als toer 9 maar beide toeren zijn gelijk aan elkaar, je moet steeds wisselen van toer 9 en toer 10 maar ze zijn beide hetzelfde, klopt dit wel?

Anoniem

Helaas kom ik ook klem te zitten bij de 10e toer.....deze is hetzelfde als de 9e, als ik doorga klopt het patroon denk ik niet meer!

Een reactie posten