CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

24 september 2011

Kerstbal # 1 Sneeuwkristal

Kerstbal # 1 Sneeuwkristal



Na twee testballen (haha) is de eerste kerstbal een feit. Ik merk wel dat ik niet zo gauw tevreden ben met het resultaat. (noem me maar een zeikerd) Vond ik de zeeman wol iets te dik. is de wol die ik vandaag gekocht heb toch een beetje aan de dunne kant. Het is niet eens makkelijk om geschikte wol te vinden. In het boek adviseren ze Rauma wol. Wat hier in  Nederland niet te koop is. En ik heb ook geen zin om te bestellen. want dan moet ik weer wachten. Dus toch maar naar de handwerkwinkel.
Ik hou erg van de  traditionele scandinavische kleuren die de "mannen" in het boek gebruiken. Zo vind ik ze mooi. en zo wilde ik ze maken. (Dus ik heb 4 bollen sokkenwol in ongeveer dezelfde kleuren gekocht)  beige, blauw, donkerrood en zwart. Later als ik er een beetje handigheid in krijg ga ik wel experimenteren met andere kleuren.  2 soorten Annell Super extra en Scheepjes Invica extra 
Voor extra mooie ballen ;-)


Hier de eerste test ballen de wit/rode
 (deze zijn nog niet gevuld)  


  
Die met de hartjes was de eerste (een beetje te strak gebreid) 
De tweede is dezelfde als de beige/ rode bal 
ze kunnen er mee door
alleen een verkeerde kleur .

Ik heb er nu 3 gemaakt
en het gaat steeds sneller.
hier wat foto's nog.

De opzet.

De eerste naalden zijn erg lastig

 Hier met 4*10 steken
Nu heb je al meer grip op je werk.


En klaar. (zo snel gaat dat)

Nog even opvullen.
Aangezien ik geen echte vulwol heb.
zoals de heren in het boek adviseren.
Doen we het met fiberfill. 

Dan nog een gehaakt koordje.





 Bovenop heb ik een kroontje (dit komt van een kralen armband af) 
Je ziet aan de bovenkant de vulling er een beetje doorheen.
Daar moet ik dus de draad wat strakker aantrekken. 


Mooi balletje toch. 

Fijne zondag allemaal.


23 reacties:

Hetty

Hij ziet er er heel mooi uit hoor.
Hoeveel ga je er breien.
Groetjes Hetty.

Angélique

Wat een kunstwerkjes!
Ik vind ze alle drie prachtig (doe ik je niet na, ik houd nl niet zo van breien, kan het wel hoor, maar houd me dus maar bij mijn papieren ballen). Hoeveel ga je er maken denk je/is de planning?

ps: Ik schoot ook in de lach bij het woord 'testballen' haha!

Betsy

wow, het is je toch gelukt! Ik vind ze alledrie mooi. Gewoon opvullen en blij mee zijn :)
Na een paar ballen krijg je er wel handigheid in denk ik. Die bamboenaaldjes komen toch ook altijd weer van pas. Ik vind ze voor het sokken breien ook ideaal.

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Elizabeth

Ja, ik vind ze echt mooi! En je bent geen zeikerd, alleen wel een beetje kritisch. Vind ik best een goeie eigenschap..
Zo'n ingebreid hartje trekt veel sneller in dan een patroontje waarbij het kleurtje zo'n beetje om en om wisselt met de basiskleur. Het is nog best een kunst apart om goed in te breien. Toen ik vandaag in de handwerkwinkel was, bleek de voorraad van het boek al weer op... ze gaan als een tierelier... Jammer, anders zat ik nu ook aan de ballen!

Groetjes, Elizabeth

Amarins

Wat zijn dit beauty's zeg. Heb vanmiddag het boek van de mannen nog in de hand gehad. Super leuk. Helaas ben ik niet zo'n breister, al helemaal niet op 4 pennen dus ik heb het boek laten liggen.
Groetjes, Amarins

Marjo

Wowww ik vind je testballen geweldig!!!! SUPERMOOI...

Marjo

Vlijtige Handjes

Yes! je hebt het te pakken. Ze zijn keileuk. Nieuw blikvangers voor in de boom.

Haakmuts

Wat mooi en knap gemaakt. Leuk om een stelletje bij elkaar te leggen in een mooie schaal.

Jacomijn

Hij is leuk. En dat kroontje erop vind ik ook goed gevonden !!! Hoeveel ga je er eigenlijk maken ??? Hele boom vol? :o) !!

Monique van den Berg

Ik vind de testballen super! en dat zeg ik niet vaak over ballen hoor haha. Ik weet zeker dat jij in december een hele gezellige kerstboom hebt.
Hoeveel ballen wil je nog breien?

Fijne zondag,
Monique

caroline

mooi petra
dit probeer ik vast ook eens
sorry voor het lastig vallen
groeten caroline

Margot

perfect balletje!

Anoniem

Ziet er heel leuk uit Petra mooi met dat patroontje. Lijkt me ook wel wat voor peuters en dan met katoen.

Anoniem

hallo,

Je kerst/testballen zien er al fraai uit. Ik heb vanmorgen ook een testbal gebreid gewoon van sokkenwol, maar die heeft een gemeleerde draad. De juiste wol zoeken is het lastigste. Morgen de wolwinkels maar eens onveilig maken. Neem je tip voor scheepjeswol mee.
Succes met breien, Hennie

Anje-Grietje

Ha moooooiiiii...... goed gelukt en wat leuk met die kroontjesafwerking. Ik ben helemaal verslaafd, ben nu ook aan de rood/witte bezig want dat vind ik zo helemaal Noors......
Veel breiplezier met de goede wol,
breigroetjes Anje.

Birgitte aka Bietje

Leuke ballen. Mijn vingers jeuken om het ook te maken, maar eerst moeten er andere dingen gedaan worden.

Unknown

Ziet er leuk uit. Jij zult straks een vrolijke kerstboom hebben.

Jacqueline

Echt een mooie kerst-bal!! Dat kan ik je niet nadoen, hoor! En ook helemaal af met zo'n kroontje bovenop.. (ik haal mijn vulsel altijd uit binnenkussens van action).
Groetjes Jacqueline

by Ieke

Wat een mooie ballen heb je ;)

Whaa, wat kun je daar toch heerlijk foute grappen over maken... Nee gekheid, ik vind ze echt prachtig. Net niet de juiste kleur of niet, ik vind ze in ieder geval helemaal leuk! Vind ze een beetje op de Ikea-kerstspulletjes lijken...

Jonneke

Bedankt voor je reactie op mijn blog! Antwoord op jouw vraag; Ik gebruik voor de kerstballen gewoon wol van de Wibra, en ik vul ze op met gewone poppenvulling.
Groetjes, Jonneke

Michelle

Deze staan al een tijdje op mijn lijstje om te maken. Erg leuk zijn ze geworden!

Liefs Michelle

Willy

Je hebt de smaak aardig te pakken en het ziet er ook al heel goed uit. Ik heb alleen nog maar een kale bal gebreid, om even te wennen aan vier pennen en zo weinig steken, De volgende keer wil ik het inbreien oefenen. De bamboepennen wil ik ook nog aanschaffen, lijkt me verstandig omdat de andere pennen glad zijn. In het begin is het een heel gegoochel met de pennen en zo weinig steken. Als ik dit zie krijg ik er weer zin in om te beginnen.
Groetjes

Bianca

Ze zijn mooi geworden! Ik heb net mijn eerste bal klaar en zat een beetje te twijfelen aan het resultaat. Gelukkig nergens voor nodig, want hij ziet er bijna net zo uit als die van jou.

Misschien handig om te weten dat op de site van funkytyger (www.funkytyger.nl) breipakketten verkocht worden van Rauma voor het breien van de Arne & Carlos kerstballen.

Succes allemaal

Een reactie posten