CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

20 augustus 2011

De Star Stitch (of Daisy Stitch)

De Star Stitch (of Daisy Stitch)



Van de week toen ik bij de Echtstudio was, hadden ze daar 
een leuk gehaakt mandje staan. 
Gehaakt van Phildar Cotton 7 (dus hele dikke haakkatoen) 
Wat me zo opviel was het leuke steekje. 
Ik had dit steekje nog nooit eerder gezien. 
Het  patroontje  kwam uit Chinees of Japans haakboekje. 
Ik kon het wel kopen maar  €21,95  
voor een boekje waar ik niets van begrijp, 
Dat heb ik er niet voor over. Dit was het boekje.! 
met het mandje op de voorkant.




Een beetje nagevraagd, met welke haaknaald 
het was gehaakt (nr 5) 
en hoeveel de katoen kostte. €2.60 een bolletje. 
En je hebt er al gauw 3/4 nodig voor zo'n mandje. 
Op zich vind ik dat nog niet zo heel erg, 
maar de kleur was ook niet echt wat ik zocht.  
Maar wel iets om te onthouden.  
In de hoop een "inkijkexemplaar" op internet te vinden 
had ik de naam even opgeschreven. 
Maar ik kan het niet vinden. 
Ik zag wel dat er inmiddels 
een 2e boekje van uitgegeven is. 



Allemaal patroontjes in dit zelfde steekje. 
Met een beetje verder zoeken op google 
vond ik de uitleg via een Youtube Filmpje :-) 



Heel duidelijk uitgelegd. 


Nu wilde ik eigenlijk zo'n mandje maken voor in de badkamer. 
 Maar waar ik nu mee bezig ben is niet stevig genoeg. 
Het zakt in elkaar. Of ik moet een te kleine haaknaald pakken 
zodat het strakker wordt. 
Of ik kijk verder voor nog dikkere katoen. 
In ieder geval ben ik  tot zover. (zie foto boven) 
Wordt dit even geen mandje 
maar ga ik denk verder voor een soortgelijk tasje. (zie foto)  
want ik vind het eigenlijk zonde om uit te halen. 
Van deze Failese van Phildar die ik gebruik 
heb ik ook dat dikke plaid gehaakt. 
Ik had vrijdag wat bolletjes bijgehaald voor €50 per stuk 
Plus 2 bolletjes van Punto 
5 bolletjes voor €2,50.
Kijk dat zijn leuke prijsjes.
En daar moet ik toch een heel eindje mee komen denk ik 
en anders heb ik nog wel wat restjes liggen die erbij passen. 







Ik ben dus zelf niet echt volgens dit patroon aan het haken
 maar het is een leuk tasje. 


Dit is de onderkant van mijn werk.
Eerst een bodem van stokjes gehaakt
begonnen met een ring van 12 stokjes 
en vervolgens elke ronde meerderen 
Ik had 8 toeren gedaan. = 96 stokjes.
en vervolgens aan de Starstitch begonnen.


Ik vind het een prachtig Steekje.
waar je dus van alles van kan maken.
Hier vond ik wat leuke voorbeelden op internet.


Een lief toilettasje



Een Schooltasje ? 



Een sjaaltje (in wat dunnere wol)
Ook heel mooi.

Of en wie weet ooit.....



Een lief dekentje.


14 reacties:

Marièlle

Oh wow....ik had bij Echtstudio ook iets met die steek gezien en vond hem ook zo leuk maar was nog niet op patronenjacht gegaan. Wat top dat jij het gevonden hebt!
Heb je dat Ribbon XL ook bij ze zien hangen, een soort Zpagetti maar dan honderd keer mooier wat mij betreft, ik kan niet wachten tot ze dat ook echt gaan verkopen.

Kim had er een tas van gemaakt, daar ben ik echt als een blok voor gevallen!

Elizabeth

Goeie grutjes, dat is een supersteek!
Daar zou je meteen mee aan de slag gaan, als ik m'n verstand niet gebruik dan zit ik zo meteen al in de aanslag om deze uit te proberen (en de rest...)
Wat een leuk mandje/tasje, misschien kun je hem dubbel maken en dan als versteviging een stukje karton of dat spul van de bodem v.e. stevige boodschappentas.. Dan blijven de wanden rechtop staan. Of de binnenkant van stof en ook versteviging ertussen..

Groetjes, Elizabeth

Hetty

Wat leuke tasjes als je zo iets ziet zou je er ook direct aan beginnen.
Leuke tassen zijn het allemaal.
Groetjes Hetty.

Marjo

Mss met een dubbel draad haken ? Ik vind het een prachtige steek...goed gevonden ! :-)

Marjo

Jacomijn

Leuke steek !! Dat sjaaltje vind ik mooi !!

Angélique

Echt een supersteek! Dank je wel voor het attenderen!
Jouw mandje wordt ook heel mooi. Er is ook spul te koop om textiel te stijven, daarmee kun je zelfs washandjes als mandjes gebruiken, dus waarom niet haakwerk? Ik heb wel ergens een oude HH met die techniek er in. Als je wilt kan ik het wel opzoeken.

Carla

Vooral dat toilettasje vind ik helemaal te gek. Mooie kleurcombinatie ook. Mooie steek. Thanks!
Volgens mij gebruikte mijn oma vroeger suikerwater om kleedjes mee te stijven. Misschien een tip?

☼ Carolina ☼

nice!!
hugs from Chile

by Ieke

Wat 'n mooie steek! Die ga ik zeker onthouden...

Misschien nog tip om het haakwerk over een heel andere boeg te gooien, weet niet of het lukt met deze steek, maar je kunt ook haken met raffia ofzo... Dat is behoorlijk stevig. Of van dat paktouw. Als je de combi haaknaald + touw goed kiest, moet het vast wel gaan...

Marièlle

Wat ook leuk is, is om mandjes van dun scheerlijn te haken, dan worden ze ook heel stevig. Maar als je een slappe mand gewoon vult met spulletjes blijft hij ook staan is mijn ervaring.
Ik heb ooit bij Ikea gehaakte mandjes gekocht en daarvan hadden ze de bodem vierkant gemaakt en de bovenrand een stukje omgeslagen, ook prima om iets te verstevigen, zo'n omgeslagen randje

Monique van den Berg

Oh wat een super mooie steek. Die kende ik nog niet, moet ik onthouden.
Wat een mooi dik garen van Phildar. Hele mooie kleuren. 2,50 euro voor 5 bolletjes waar heb je dat gescoord!?

Jacqueline

Even jouw star-stitch-werkje opgezocht. Toch weer een ander uitleg-filmpje, hé! Had ik jou nu maar beter gevolgd, dan had ik dit steekje eerder gevonden! Toch volg ik jouw blog, hoor! Zulke leuke dingen maak je (je bent ijverig), maar er glipt wel eens iets door!
Tot blogs! Jacqueline

by Ieke

Had ik al een x gezegd dat ik dit een prachtige steek vind? Ik ben nu op het idee gekomen om deze steek te willen proberen met een kate sjaal. Zo'n sjaal als ook die blauwe die ik afgelopen week liet zien... Weet jij hoe je moet meerderen met de star stitch? Ik heb een poging gedaan om het te begrijpen, maar ben gestrand... Voordat ik allerlei plannen bedenk die vervolgens helemaal niet kunnen, kan ik het beter even checken.

OCTOPOES

Mooie steek inderdaad, eentje om te onthouden!

Een reactie posten