CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

8 oktober 2011

De Meebreideken


Ik keek vandaag even terug naar het eerste bericht van de meebreideken. Ik weet nog wel dat het op een zondag was en gewapend met 2 breinaalden en een bol wol aan het eerste blok begon.
Het lijkt zo lang geleden, maar het is nog geen 4 maanden terug.  Hier is dat bericht  op 20 juni 2011

Hoe het begon:

De Groninger meebreideken had ik al een aantal malen op diverse blogs voorbij zien komen, zoiets wilde ik graag gaan maken, maar ik kon niet meer aan de patronen komen. Toen stuitte ik op de blog van Elizabeth. Die zelf haar eigen meebreideken was gestart en de patroontjes gratis op haar blog plaatstte. Nu leek het me ontzettend leuk om dat samen met mijn moeder te gaan doen, die eigenlijk niet meer zo goed wist wat ze moest breien en met iets bezig was wat ze elke keer weer uithaalde. Het lukte allemaal niet meer zo goed.
Ze is 81 jaar. Toen ik haar vertelde wat ik wilde gaan doen en het leuk zou vinden als ze ook een paar blokken zou breien werd ze razend enthousiast. Jullie hebben het allemaal kunnen volgen op mijn blog.
Mijn moeder heeft er natuurlijk een veel groter aandeel inzitten dan ik, Maar ik vond het zo leuk, zo enthousiast mijn moeder weer aan het breien ging, en toen ze de eenmaal smaak te pakken had was er ook geen stoppen meer aan. Eerst breide ze haar eigen patroontjes en later had ze toch wel inspiratie uit een boek nodig.

In totaal hebben we 70 blokken gebreid. Wat nu zo ontzettend leuk is als we nu samen de deken bekijken. dan is het. Deze heb ik gebreid en die is toch van jou mam. of heb ik die gemaakt ? soms wist ik het ook niet meer. Gisteren op de verjaardag van mijn dochter nam ze hem mee. Helemaal klaar, met een gebreide rand eraan. Hij is voor haar. hoewel ze hem liever in het roze had gehad denk ik hahaha, Maar zo heeft ze altijd een aandenken aan haar oma en haar moeder die er samen zoveel lol aan hebben beleefd.  De deken is echt heel mooi geworden vind ik. En hij is zo lekker groot en warm. Gisteravond toen de visite weg was, ben ik er nog stiekem even onder gekropen op de bank. voorlopig zullen we hem daar wel voor gebruiken.







Mijn moeder heeft de blokken helemaal
zelf aan elkaar genaaid, 
wat soms wel lastig was 
i.v.m met de ribbels eromheen. 
En aan de twee lange kanten heeft 
ze er ook nog een mooie rand aan gebreid.
Dat vond ze mooier dan haken.
En wat een toeval, want het lijkt heel erg veel 
op de eerste 8 pennen van het 
patroon de vallende blaadjes. 
waar ik zoveel moeite mee had.


Ik vond het fantastisch om dit samen met mijn moeder te doen.
Deze deken heeft een emotionele waarde gekregen.

Bij deze wil ik gelijk iedereen bedanken voor de leuke en lieve reacties tijdens dit project.
dat heeft me wel extra vleugels gegeven ;-) 
en een glimmende moeder, die dan wel niets van computers 
snapt maar het wel leuk vond als ik het haar vertelde
 hoe er op werd gereageerd.

Dus bedankt allemaal en 
heel veel liefs - Petra.







22 reacties:

Angélique

Uit de grond van mijn hart: wat is die deken werkelijk prachtig geworden!
Natuurlijk heeft die deken een onschatbare waarde voor jou, maar waarschijnlijk ook voor je moeder; voor je dochter zal de waarde in de loop der jaren steeds meer stijgen.
Super dat je je moeder zo enthousiast hebt weten te krijgen, super dat je moeder er zoveel enthousiasme in heeft gestopt. Wat een geweldig project!

Marjo

Wat is de deken prachtig geworden, en door de witte kleur vind ik de patroontjes prachtig uitkomen ....echt iets om trots op te zijn !!!!

Marjo

Jacomijn

Daar is maar één woord voor: prachtig !!!! Die rand ! Wat een werk die hele omtrek breien. Ontzettend knap van je moeder !!

Jonneke

Wat een prachtige deken is het geworden! En het verhaal dat erbij hoort maakt de deken nog eens extra speciaal!
Groetjes, Jonneke

Linda

Wat een prachtig familiewerkstuk echt iets om trots op te zijn.Je moeder heeft de rand ook heel mooi gemaakt.Een plaatje,fijn weekend gr.Linda

Gerd@

OOOhhh dat vind ik nou echt helemaal geweldig en wat een mooi resultaat .... prachtig .....
en zeker een heel mooi familiestuk ... is het
van katoen ?

Fijn weekend .... groetsss Gerd@

Rachel

Ooooohhhh, alle losse foto's van de blokken beloofden al veel goeds, maar hem zo helemaal in elkaar zien is echt super. Wat een prachtige deken is het geworden. En dan ook nog met zo'n mooie emotionele waarde erachter! Heerlijk. Mijn complimenten.

Jacqueline

Wat een mooie deken is het geworden én dan zo leuk gedaan samen met je moeder. Knap hoor! 81..
dat doen er haar niet veel na! Geef haar maar de complimenten én die rand eraan is prachtig..
jullie voelen straks allebei een beetje heimwee naar het samen-werken aan iets!

Elizabeth

Hartverwarmend om dit allemaal te lezen. Wat vind ik het mooi dat jullie zo samen aan de slag zijn gegaan!
En nu is deze deken nog veel eerder af dan de mijne, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik wil persé elk blokje anders maken, en dus gaat het in langzaam tempo.
Maar nu ik dit prachtige resultaat zie, weet ik één ding zeker; we gaan door met al die blokjes.
Wil je tegen je moeder zeggen dat ik het buitengewoon knap voor haar leeftijd vind, dat ze dit tot stand heeft gebracht?
En genieten jullie maar heerlijk met elkaar van deze prachtige deken!

Groetjes, elizabeth

Betsy

Oh, wat is jouw deken mooi geworden! Die rand is ook prachtig. Wat geweldig dat je moeder daar aan mee heeft kunnen helpen. Dit wordt vast een heel dierbaar werkstuk. Heerlijk als je zo samen aan de slag kunt. Geniet er maar van!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Thea

Gewoon geweldig mooi geworden en wat een prachtige rand erom heen. Een groot compliment ook voor je moeder.
De deken is echt schitterend!

Groetjes Thea

meijra

Nou Petra, deze deken is veel mooier dan de groninger deken.

xx Meijra

Anje-Grietje

Oh wat een mooie en wat een prachtrand, ik heb ook de Groninger met veel plezier gebreid..... Maar samen met je mam, echt geweldig!
Lieve groet Anje.

Anoniem

Dit wordt geschiedenis en een erfstuk in de fam. Mijn complimenten voor jou en je moeder het ziet er zo mooi uit, echt een pronkstuk. Je hebt er ook een mooi verslag van gemaakt,groetjes Roos.

Monique van den Berg

Wat is de deken prachtig geworden!

Janine en Suus

Wauw Petra, de deken is in 1 woord PRACHTIG!!!
Groetjes Janine

Willy

Hej Peetje
Prachtig is de deken geworden en wat een mooi verhaal erbij. Deze kleur verveelt ook nooit. Dit is een dierbaar bezit.

Birgitte aka Bietje

wat is de deken mooi geworden, zeg. Misschien is het een leuk idee om alle verhaaltjes (met reacties??) over de deken op je blog te bundelen en ook aan je dochter te geven, als naslag ij haar waardevolle geschenk.
O.a. door jouw deken en ik ook begonnen. Tot nu toe zijn er zo'n 10 delen af. Maar ja, mijn moeder breit niet. Mijn oma wel, maar die is er helaas niet meer. Maar ooit komt ie af. De patronen heb ik in ieder geval, ze staan gewoon op jouw site. Dank je wel voor de inspiratie.

by Ieke

Wat is die deken geweldig mooi geworden! Ik hoop dat je dochter dat snel inziet ;)

Ik vind het knap van je moeder dat ze dit allemaal gedaan heeft! Juist die dagbesteding is zo belangrijk voor wat oudere mensen. Jij hebt haar maar mooi een heleboel zinvolle dagen gegeven. Want reken maar, dat ze 's ochtends haar bed wel uit is gekomen om lekker te gaan breien. Geweldig!

Phebe and Jane

Wat een mooie deken is dit geworden. En een heel leuk randje zit er om heen. Ik heb de deken ook gemaakt, weliswaar niet met mijn moeder, maar ik vond het ook heel leuk om te doen.
Groeten,
Marian

Mirjam

Hallo Petra,
Wat ontzettend mooi is dit zeg...! En natuurlijk heeft het voor jullie nu ook een heel emotionele waarde. Dat maakt het juist nog veel mooier allemaal. Maar het idee is wel heel erg leuk. Ik moet ook nodig even terugkijken op je blog, want ik had dit nog niet gezien hoor. Alleen nog maar de meest recente posts gezien en het patroon voor je gastendoekjes...
Als ik het ook even niet meer weet ga ik gewoon ook een blokje breien en dan wie weet, over een jaar of 10 kan ik er ook een deken van maken. Geweldig idee...!!
Heel fijne avond nog,
Groetjes,
Mirjam

Corina

Wow, hij is schitterend geworden! En wat bijzonder om te lezen hoe jullie dit zo samen hebben gedaan!

Een reactie posten