CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

4 oktober 2011

Viva Colonia (zondag)


De zondag was eigenlijk maar een halve dag omdat ik rond 1 uur alweer met de trein terug zou gaan.
We waren vroeg wakker en na een heerlijk ontbijtje zijn we nog even naar de binnenstad ingegaan.
Waneer je  het station uitloopt kijk je gelijk tegen de enorme Dom aan. Dan voel je je wel klein hoor. Je kan hem niet eens in zijn geheel op de foto krijgen. Als je goed kijkt zie je bovenin een stelling. want er zijn altijd werkzaamheden bezig. Het was enorm druk in de stad. Overal stonden er hekken, een groot gedeelte was afgezet voor de Keulse Marathon. Viel het me op dat er heel veel vrouwen meeliepen.



.




Heb niet zoveel foto's gemaakt 
want ik had ze nog van 2 jaar terug.
Toen was ik bijna een week in Keulen.
Ben ik binnen in de Dom geweest , Het chocolade Museum.
bezocht, een Rondvaart gedaan en 
het romeinse museum gezien.

er zijn zoveel bezienswaardigheden in Keulen zelf.
Een prachtige stad met een grote geschiedenis. 
Wat me opvalt is dat mensen daar veel makkelijker
praten met elkaar dan wij Nederlanders.
en ook veel en snel praten.
er zit meer meer kracht achter de woorden.

Ik versta het wel redelijk goed. maar spreek de taal zelf niet.
andersom mijn vriendin net eender.
ze verstaat me goed, maar ze kan geen nederlands praten.
Dat is eigenlijk wel apart.
 Wat ik dus nog graag een keertje zou willen doen.
is een cursus Duits en dan met name het spreken


Er is wel iets in Keulen wat me 
terug brengt naar mijn kindertijd. 
Waar ik word herinnerd aan de geur van mijn Oma.
maar dat zullen vele met mij hebben.
"Kölnisch Wasser"

Mijn Oma had altijd een zakdoekje op haar lijf 
met een paar druppeltjes uit dat flesje.
vroeger kon je zo'n flesje dan ook bijvullen gewoon bij de kruidenier.

4711

wist niet eens, maar ik lees nu net dat de naam
 het het huisnummer van het pand zelf is.'
leuk om te lezen trouwens


En het beroemde klokkenspel.


Dit kreeg ik een paar jaar terug van mijn vriendin.
ligt eigenlijk altijd in mijn linnenkast.


Liefs Petra

(morgen breien in trein en in keulen) 

13 reacties:

Jacomijn

Ach ja, 4711, altijd als m'n vader aan het begin van de week een nieuwe zakdoek pakte, deed 'ie er een scheut Eau de Cologne op en voordat 'ie dat in z'n zak verdween, werd er even flink aan gesnoven!! :o) !!!
Nostalgie !!!

Angélique

Je hebt nog best veel gedaan in een weekend. Leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad, levert toch weer een hoop energie op, ook al ben je niet lang weg geweest. Heerlijk!

Unknown

Ja he, die flesjes 4711. Mijn oma had precies hetzelfde. Ik kan me nog herrinneren dat ik wel eens naar de drogist voor haar mocht om het flesje te laten vullen. Ik zie nog zo die grote glazen fles staan bij die drogist. Goeie ouwe tijd.

Birgitte aka Bietje

Leuk het dat Keulse dialect. Het lijkt heel veel op mijn eigen dialect. Ik spreek wel dialect, maar niet het Keulse. Duits is niet zo moeilijk om te leren, veel gemakkelijker dan nederlands. Kijk maar veel Duitse tv. Zij geven vaak geen ondertiteling, maar spreken alles (in het Duits) na. Dat met een flinke portie lef om zelf ook te gaan spreken, maakt heel veel uit.

by Ieke

Wat een prachtig verslag heb je weer geschreven!

Ben benieuwd naar je ervaringen van breien in de trein...

sarams1987a

prachtige foto's

Monique van den Berg

Prachtig die kathedraal.

4711 ja dat doet mij ook aan vroeger denken. Ik heb ook goede herinneringen aan Maja zeep. Dat gebruikte mijn oma altijd. Ze rook dan ook altijd heerlijk. Ik koop het soms ook wel eens.

Linda

Ja,4711 daar was mijn omaatje ook altijd gek op en bijzonder dat geuren zulke herinneringen kunnen opwekken.Ik heb dat ook met de geur van Detol dat doet mij altijd weer aan mijn kraamdagen denken en Zwitsal aan zachte baby-haartjes. Gr. Linda

Betsy

Oh wat heerlijke nostalgie: 4711. Wie kent het niet. Hoort echt bij oma's!

lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Gerd@

Jjjaaaaa 4711 hier ook een oma die dat gebruikte op een zakdoekje wat grappig
Wat een indrukwekkende kerk zeg enorm
groot ..... leuke foto's hoor ........

Groetsssss Gerd@

Anoniem

Weer een leuk Blog om te lezen en dat je zoveel te vertellen hebt. Breien of haken in de trein is ook zo leuk en je kan lekker opschieten, ben benieuwd wat jij gemaakt hebt, groetjes roos.

Elizabeth

Heerlijk blogje om te lezen.., ik zit gewoon een beetje mee te genieten, Petra!
Grappig dat jullie elkaar op deze manier verstaan en toch niet elkaars taal spreken.
Ik ben nog nooit in Keulen geweest, maar dat zou toch maar eens moeten veranderen. Aken staat ook nog op mijn wensenlijstje. Maar er komt zo weinig van weggaan...

Groetjes, Elizabeth

Anoniem

volgens mij heb jij het wel gezellig zo......ooit wil ik Keulen nog weleens bezoeken .....
Ben nu op google chrome overgegaan en kan nu wel reageren gelukkig ......

Een reactie posten