CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

3 juni 2011

Rozetten haken



Het is weer vrijdag, de dag na hemelvaart beloofd een tropische dag te worden.
Gisteren was het ook al zo'n heerlijke dag, ik heb lekker in de tuin gezeten, al genietend van de zon, de laatste 30 vierkantjes van de Granny Square eraan gezet.
Dat werk is gedaan en inmiddels ben ik aan de rand begonnen,
Tot zover dus mijn vorderingen.


Haken is echt leuk, ontspannend, prettig om mee bezig te zijn. En..weer helemaal in.
En ik doe het zo graag.
Wat ik bijvoorbeeld ook leuk vind is van die tuttige Oma-kleedjes haken en ik heb er al diverse gemaakt in mijn leven.
Een poosje terug haakte ik dit lieve rode kleedje, bestaande uit 7 rozetten.


Dit patroontje komt uit een oude Ariadne Extra, waar ik al een aantal dingen uit heb gemaakt.
Ik denk niet dat het kwaad kan dit patroontje te plaatsen, want het is al zo oud en niet meer in de winkel te koop. Het is een uitgaven uit de zomer van 1984.
De komende tijd wil ik dit tijdschrift uit gaan pluizen om mijn blog.




Hier het patroontje, voor een sprei of gewoon een klein kleedje

Afmeting 190 X 190 cm (sprei)
Voor een sprei heb je ongeveer 1250 gram katoen nodig (cotton 8)
Haaknaald nr. 2 of 2 1/2
Stekenproef: 1 rozet heeft een diameter van 9cm.

Werkwijze: De rozetten worden bij de buitenste stokjesgroepen aan elkaar genaaid.
Naai eerst de lengtebanen aan elkaar.
Elke lengetebaan heeft 21 rozetten.
Er worden 21 banen gemaakt.
Haak in het totaal 441 rozetten.

Rozet:

Haak een ketting van 6L en sluit deze met een h.v tot een ring.
1e toer: 5L(= 1St en 2L), haak 5 maal (1 St, 2L)in de ring.
Sluit de toer met een h.v in de 3e L van het begin.
2e toer: ga met een h.v naar de 2L-bg.
Haak 5 St om de bg.,haak 3L i.p.v het 1e St, *3L, 5St om de volgende 2L-bg., hernaal van *af nog 4 maal, zodat er 6 groepjes van 5St zijn.
Eindig met 3L, 1h.v in de 3e L van het begin.
3e toer: ga met h.v naar de 3L-bg. haak *5 dubb. St in de 3L-bg., 5L, herhaal van * af.
haak i.p.v. het 1e dubb. St: 4L. Sluit de toer met een h.v in de 4e L.
4e toer: * 1 dubb. St op elk van de 5 dubb. St, neem alleen de achterste lus op, 5L,1V in de middelste L van de 5L-bg., 5L, herhaal van * af. Haak 4L i.p.v. het 1e dubb. St. Sluit de toer met een h.v in de 4e L. Breek de draad af, maar hou ongeveer 10 cm over voor het aannaaien van de volgende rozet.

Afwerking:

Span de rozetjes op, maak ze vochtig en laat drogen. Naai de rozetjes tot lengtebanen en naai de banen aan elkaar.
haak rondom een picot-toer.
Haak in elke 5L-bg.: 1V, 1 picot (=4L en 1V in de 3e L vanaf de nld.), 1V, haak eenzelfde picot boven de dubb. St door de V op het 1e dubb. St. te haken en op het laatste dubb. St. Sluit de toer met een h.v op de 1e V. Hecht af.

En nu het ronde kleedje. wat ik heb gehaakt in dunnere haakgaren.




Haak hiervoor 7 rozetten en naai 6 rozetten rond de middelste rozet.
haak rondom een picot-toer als bij de sprei.
Het kleedje kan groter gemaakt worden, door rondom steeds meer rozetten te maken.
Voor een kleedje van 7 rozetten is ongeveer 20 gram katoen nodig.

Maar je kan er natuurlijk ook een zonnig onderzettertje van maken.



Een hele zonnige dag gewenst - grtjs Petra

3 reacties:

Unknown

De Granny squares zien er gezellig uit, leuke kleurtjes, wordt het een grote deken?
De sprei is ook erg mooi, lekker ouderwets he? Ik had er vroeger ook een op mijn bed.

Amarins

Dank je wel voor dit leuke patroontje. Schitterend wordt je Granny squares. En ook je rozetjes zijn zo leuk!
Groetjes,
Amarins

dicky

Een heel gelukkig nieuwjaar Ik ben een liefhebber van haken Heb zelfs patroontjes uit de jaren zestig .Veel succes

Een reactie posten