CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

20 juni 2011

Het beloofde Patroontje van Snabbeltje de eend


Over de naam Snabbeltje.

Onlangs had ik Snabbeltje de eend gemaakt. (zie hier)
Die naam Snabbeltje komt trouwens uit de serie kinderboekjes van Jaap Ter Haar. een waar stukje jeugdsentiment voor mij, want mijn moeder las ze altijd voor toen ik een klein meisje was. Later toen ik kon lezen, las ik ze zelf. Het is me altijd bij gebleven. Toch zijn de boekjes nooit bewaard gebleven, maar wel heb ik ze zelf weer aangeschaft toen ik zelf kinderen kreeg. ze liggen nog steeds in de kast alle deeltjes. MIjn kinderen zijn er nu te groot vooer maar wie weet ooit... komen ze weer van pas. Ernstjan en Snabbelte. Het zijn ook vreselijke leuke boekjes over een Jongetje die een dapper eendje als huisdier heeft en daar allerlei avonturen mee beleeft.


Het patroontje komt uit de Ariadne extra, 1984 alleen had ik het er nog niet bij gezet.
Want vond het teveel om in te typen en het scannen werd erg onduidelijk.
Maar ik heb het nu als txt ingescant en dat scheelt naturlijk heel veel typewerk.
Hier en daar moest ik het een beetje aanpassen. maar het kwam er goed uitrollen.
Dus voor wie een poging wil doen kan ook een Snabbeltje maken
Toch is dit niet echt een makkelijk patroontje om te haken, en moet je goed opletten want niet altijd sluiten de toeren mooi af. maar voor iemand die veel haakt is het goed te doen.

Eend

Hoogte eend 16 cm
Benodigd materiaal: ± 50 g mohair; een restje oranje middeldikke wol voor de sna­vel; een blauw koordje; een haaknld. 3 en 4 mm; 2 ogen; vulmateriaa!.
Stekenproef: 13 vasten en 16 toeren gehaakt met haaknld. 4 en de mohair zijn 10 cm.
Gebruikte steken: lossen, vasten, halve vas­ten.
Werkwijze: de delen worden in vasten in het rond gehaakt. Haak spiraalsgewijs, dus de toe­ren niet sluiten. Merk het begin van de toer met een gekleurd draadje. Neem bij het haken bei­de lussen op.

Kop
Haak met nld. 4 en mohair een ketting van 4 L en sluit deze met een h.v tot een ring.
1e toer: haak 6 V in de ring.
2e toer: haak 2 V in elke V = 12 V.
3e toer: V, haak 2 V in elke 2e V = 18 V.
4e,5e en 6e toer: V, haak 2 V In elke 4e V = 35 V.
7e t/m de 11e toer: V.
12e toer: V, haak 2 V in elke 5e V = 42 V.
13e en 14e toer: V.
15e toer: V, haak daarbij elke 4e en 5e V sa­men = 34 V.
16e toer: V.
17e toer: V, haak elke 3e en 4e V samen = 26 V.
18e toer: V, haak elke 2e en 3e V samen = 18 V. Vul de kop op en haak daarna in elke volgende toer 2 V samen tot de opening gesloten is = halskant. Hecht af.

Lijf
Haak met nld. 4 en mohair een ketting van 4 L en sluit deze met een h.V tot een ring.
1e toer: haak 6 V in de ring.
2e toer: V, haak 2 V in elke V = 12 V.
3e toer: V, haak 2 V in elke 2e V = 18 V.
4e en 5e toer: V, haak 2V in elke 4e V = 28V.
6e toer: V.
7e toer: V, haak 2 V in elke 5e V = 33 V.
8e t/m de 14e toer: V. .
15e toer: V, haak elke 4e en 5e V samen = 27 V.
16e toer: V.
17e toer: V, haak elke 3e en 4e V samen = 21 V.
18e toer: V.
19e toer: V, haak de eerste 8 V (= onderkant lijf) 2 aan 2 samen en haak de toer in V uit = 17 V.
Vul het lijf alvast wat op.
20e toer: V.
21e toer: haak 2 maal 2 V samen en haak de toer uit = 15 V.
22e toer: haak de eerste 2 V samen en haak voor de staart in de 6e, 7e en 8e V elk3 V = 20 V.
Vul het lijf verder op. Haak nog 2 toeren. Leg nu het werk plat tegen elkaar, zodat de gemeerderde kant (staart) links en de onderkant (begin van de toer) rechts komt te liggen. Sluit de staart door 1 toer V te haken door beide delen. Hecht af.

Snavel
Haak met de oranje wol en haaknaald. 3. Haak een ketting van 6 L.
1e toer: V, haak de eerste V in de 2e L vanaf de nld. en haak 3 V in de laatste L = 7 V. Haak verder langs de andere kant van de opzetketting, haak dus 3 V en haak in de laatste L van de ketting 2 V = 12 V. Haak nu verder spiraalsgewijs in het rond.
2e toer: 12 V.
3e toer: V en haak in de 1e en 6e V elk 2 V = zijkanten.
4e en 5e toer: 14 V.
6e toer: V, haak in de 1e en 8e V elk 3 V = 18 V.
7e toer: V.
8e toer: V, haak in de 1e en 12e V elk 3 V = 22 V.
Haak nog 2 toeren V en sluit de laatste toer met een h.V. Hecht af.

Vleugeltjes
Haak met een haaknld. 4 en mohair een ketting van 4 L en sluit deze met een h.V tot een ring.
1e toer: haak 6 V in de ring.
2e toer: haak 2 V in elke V = 12 V.
3e toer: V, haak 2 V in elke 2e V = 18 V.
4e en 5e toer: V.
6e toer: V, haak 2 V in elke 6e V = 21 V.
7e en 8e toer: V.
9e toer: V, haak elke 4e en 5e V samen = 17V.
10e toer: V, haak elke 3e en 4e V samen = 13 V.
11e toer: V, haak elke 2e en 3e V samen = 9V.
12e toer: V. Vul het vleugeltje iets op.
Haak verder en haak in de volgende toeren steeds 2 V samen tot de opening gesloten is. Hecht af.
Haak nog een vleugeltje.

Afwerking
Naai de kop op het lijf, naai daarbij de kop in de 19e toer vanaf de opzet vast op de bovenkant
van het lijf tussen de 4e en 13e toer vanaf de voorkant.
Naai de vleugeltjes tegen de zijkanten van het lijf, met de opzetkant voor: ongeveer vanaf de 5e toer vanaf de voorkant.
Vul de snavel op en naai deze op de kop, laat daarbij de vulkant open. De bovenkant van de snavel komt tegen de 12e toer vanaf de opzet en de onderkant 5 toeren lager. Pit de zijkanten van de snavel door met oranje wol.
Naai de ogen op met tussen de ogen 10 V, zie ook de foto in het blad.
Trek de draad tijdens het aannaaien iets aan, zodat de ogen wat dieper komen te liggen.
Strik het blauwe koordje om de hals.
Borstel tot slot de mohair iets op.

Veel plezier...voor mijn project op de woning moet ik 5 Snabbeltjes haken.
Maar ik weet zeker dat ze het allemaal heel leuk gaan vinden.

1 reacties:

Elizabeth

Ik vind ém toch zo leuk, komt volgens mij door het robuuste snaveltje..
Oh, en als het nou snel vakantie wil worden, dan begin ik er meteen aan! Bedankt voor het patroon, hè...

Groetjes, Elizabeth

Een reactie posten