CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

18 juni 2011

Een nieuw jaarproject. Granny Square


Jullie zullen me wel voor gek verklaren maar stiekempjesaan ben ik ook begonnen aan mijn 2e jaar-haak-project.. mijn eigen Granny Square deken. De vorige was voor mijn dochter en die grove dikke plaid is een tussendoor deken geworden (haha)dat heb ik vanmorgen beslist, Nee echt! Die gaat zo lekker snel, dat je met gemak een 100 gram per dag weghaakt. Ik zit nu al aan de 150 gram. Nog even en de hond kan er 2 keer onder.


Voor mijn 2e granny Square gebruik ik weer de super-soft van de Zeeman. De super-soft is heerlijke zachte wol wat prettig weghaakt. Gecombineerd met wat andere kleurtjes van Annell, dit omdat Zeeman niet alle kleurtjes heeft die ik graag wilde gebruiken, deze wol is maar ietsjes dunner, maar kan er goed bij en haak je ook met haaknaald nr. 3.
Deze granny deken wil ik een witte achtergrond gaan geven. Om wat uit te proberen was ik vanmorgen begonnen met de zomer vierkantjes van Lucy (Attic 24) (zie hier)


Dit zijn de vierkantjes van Lucy.

Maar die waren toch niet geheel naar mijn zin. Ze zijn wel leuk, maar ik wilde meer bloemmotief in het midden, Ik denk dat het komt omdat lucy met dikke Rico creative Cotton haakt en haar patroontje toch heel anders uitpakt dan met acryl wol. Dus ik ben zelf een beetje gaan rommelen en heb mijn eigen patroontje gemaakt. Nu zal er ongetwijfeld nog wel een zelfde soort vierkantje bestaan want er is zoveel op internet te vinden. maar deze kwam vanmorgen dus uit mijn eigen haakbrein..(hihi) en wil het patroontje graag met jullie delen.

Dit gaat hem dus worden.

hieronder het patroontje. (foto hierboven)

Beginnen met:
haak 6 lossen en sluit deze met een h.v tot een ring

1e toer:
3 losse (=1e stokje) haak 11 stokjes in de ring en sluit de toer met een h.v in de 3e losse. (je hebt nu 12 stokjes)


2e toer:
4losse (=1stokje + 1 losse)
haak 11 keer 1 stokje, 1losse, sluit de toer met een h.vin de 3e losse.
(je hebt nu 12 openingen)


Het mooiste is om het stokje bovenop het stokje van de vorige toer te haken, maar je kan ook tussen de stokjes van de vorige toer insteken. het is maar klein verschil. Zie de foto's onderaan.

3e toer:
3 losse (=1e stokje)
haak nu 3 samengehaakte stokjes in de 1e opening. dan 3 losse,
haak vervolgens 11 maal 4 samengehaakte stokjes in de opening, 3 losse Sluit de toer met een h.v. (je hebt nu 12 groepjes van 4 samengehaakte stokjes)

Nu gaan we er een vierkant van maken.

4e en 5e toer:
3 losse (=1e stokje) 2stokjes (= de 1e groep van 3 stokjes)
Vervolgens haken we verder volgens een basis granny square patroon.
Dat is voor de hoeken (3stokjes, 2 losse, 3 stokjes)
en voor de zijkanten 3stokjes, 1 losse, 3 stokjes)
elke toer komt er aan elke rand een groepje van 3 stokjes bij.
Je kan de vierkantjes zo groot maken als je zelf wilt. in alle mogelijke kleurcombinaties
Ik heb voor deze granny voor 5 toeren gekozen. 3 kleuren per vierkantje en 1 als laatste een toer wit eromheen.



Op onderstaande foto zie je het verschil van de 2e toer


hier zijn de stokjes bovenop de stokjes van de vorige toer gehaakt


Hier zijn de stokjes tussen de stokjes van de vorige toer gehaakt.


Van wat ik nu nog aan wol heb liggen heb ik ruimschoots genoeg voor een tweede deken. Wat een stapel he!. Elke keer als ik bij de Zeeman kwam, kocht ik weer wat bolletjes erbij, dan liep het ook niet zo op. Jammer dat de oranje uit de collectie is gehaald, maar die heb ik nu van Annell. Ook de geel en donkerpaars is van Annell. in het totaal heb ik 13 kleuren.
Ik schat dat ik voor dit sprei een 256 vierkantjes nodig heb (misschien ook wel meer)
Het begin is gemaakt, dat is voor mij het belangrijkste de rest komt vanzelf.


De mand vol met wol staat in de kamer, naast de bank...heerlijk om de avonden tijdens het tv kijken een granny mee te pakken. Ik mag er van mezelf een jaar overdoen.


5 reacties:

Anoniem

Mooie kleurtjes Petra en op een witte achtergrond komen ze mooi uit. Alleen al van een mand met zoveel bollen word je al vrolijk van, succes Roos

Angélique

Wauw, wat een voornemen! Hij wordt vast weer prachtig.
Heel veel succes en een fijn (haak)weekend toegewenst!

Amarins

Wat een super leuk voornemen. Heerlijk al die frisse kleurtjes bijelkaar te zien. Je patroontje is ook heel erg leuk. Veel plezieer. En ben al benieuwd naar je volgende update.

Anoniem

nou vervelen hoef je je niet haha, leuk hoor al die haaksles heel veel haakplezier.....

Claudia Riquelme

Que lindo blog, lleno de colores, es un placer mirarlo.
Saludos
Claudia

Een reactie posten