CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

20 juni 2011

Een samen-meebreideken


Mijn moeder wordt dit jaar 81, ontelbaar zijn de breisels en de haaksels die ze heeft gemaakt. Sokken, truien, sokken. wanten en sjaals natuurlijk voor in de winter, nog meer sokken, geitenwollen sokken en pantoffelsokken voor de kleinkinderen, aangetrouwd, iedereen die ze maar wilde had gebreide sokken. En alles uit het hoofdje. want dat patroonlezen is niets voor haar. Ze heeft pasgeleden het patroon nog voor me opgeschreven.. op een kladblokje....


De keukentafel was altijd het centrale punt in huis, daar werd alles aan gedaan. Vaak stond de naaimachine ook op tafel en ik mocht ook altijd meefreubelen. Ze heeft me naaien, breien en haken geleerd. en alles wat een huisvrouw hoort te weten ;-)
Het is leuk om even terug te denken aan die tijd.


Nu kan ik wel merken dat mijn moeder wat ouder wordt, ze begint vaak wel aan een stukje breiwerk, maar het wordt keer op keer weer uitgehaald, ze vergeet vaak dingentjes. Het hoort bij het ouder worden, maar toch....jammer is het wel. want ze doet het nog zo graag.

Maar nu heb ik zoiets leuks gezien!.
Afgelopen zondagmorgen las ik op de blog van Busy Bessy het bericht over haar Mee-breideken ...Een Mee-breideken ? Ik moest toch even goed lezen wat dat allemaal inhield. Het project loopt al even, want ze is er al in Januari mee begonnen. Maar dat geeft niet, het hoeft morgen ook niet af.
Leuk!!!!! ja Leukkkk!!!... en dat heb ik nu altijd, ik vind zoveel leuk...Maar dit is des te leuker want dit is iets wat ik samen met mijn moeder kan doen.. vierkanten lapjes breien met een leuk stekenpatroontje. en dan later aan elkaar naaien voor een deken. Dat kan ze zeker nog wel.


EEN SAMEN-MEEBREIDEKEN!!

Hier de link van het hele verhaal over het fenoneem Mee-breideken.

Elizabeth gebruikt hiervoor de Saskia wol van de Wibra (wit).. 1 euro voor 100 gram.
Daar had ik toevallig nog 1 bol van liggen, breinaalden te over. dus de eerste pennen waren zo gedaan. Afgelopen zondag meegenomen naar mijn ouders en het hele verhaal aan mijn moeder uitgelegd..Zo moeder zo dochter want ze vond het vreselijk leuk.
Dus we gaan samen meedoen met de meebreideken van Busy Bessy , alleen mijn moeder verzint haar eigen lapjes... Maar eerst morgen naar de Wibra, want ik heb minstens 10 bollen nodig.
misschien wel meer want ik haal ongeveer 4 lapjes uit een bol.


Tevens wil ik Elizabeth bedanken voor het idee en het plaatsen van de patroontjes.
Alle patroontjes staan op haar blog en elke 2 weken wordt er een nieuw patroontje geplaatst om te breien. De lapjes zijn 20x20 cm.


Hier is mijn eerste blok #1



Golvende Blokjes


Golvende blokjes motief... Ik vind het een leuk motiefje en het is een makkelijk om te breien.
op naar nummer 2.

3 reacties:

Angélique

Beste Petra, van mij een schouderklopje, al is dat misschien te min...
Zo liefdevol als jij over je moeder schrijft en probeert iets te bedenken om je moeder nog bezig te houden en bij jouw bezigheden te betrekken, zodat ze niet hoeft stil te zitten achter de gerania....Waarschijnlijk doe jij het met een enorme vanzelfsprekendheid, maar was het maar zo vanzelfsprekend voor veel mensen. Je moeder boft maar met zo'n dochter en jij boft maar met zo'n moeder. (sorry voor mijn lange reactie)

Anoniem

Dat is een leuk samendoe project, ik heb het een paar jaar terug ook gedaan , maar ik heb nu zoiets van , heb ik het nodig ehhh.....doe ik er wat mee ehhhhh......en als het dan nee is dan begin ik er niet aan hoe leuk ik het ook vind. Ik heb een tas vol met katoen en ik weet nu nog steeds niet of ik er wel of niet een deken van wil haken, moeilijk hoor......
veel plezier saampies.

Hallo Peetje

Ja dat gevoel ken ik ook wel, en ook die tas met katoentjes. waarvan ik ook nog niet weet wat er mee te doen.
Eigenlijk zijn het 2 tassen haha,
Het is wel leuk zo'n goedkoop adresje voor je wol/katoen. maar je koms zo snel in de verleiding.


Ach....... het is ook zo leuk allemaal!

Een reactie posten