CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

17 juli 2011

Granny Squares CAL


Vanmorgen zoals gewoonlijk was ik vroeg wakker. Eerst heb ik nog een poosje op bed zitten breien en blok 16 van de meebreideken afgemaakt. Laat nou bij Elizabeth blok 17 al klaar staan, dus daar de steken van opgezet en de eerste 20 naalden van dat patroon gebreid. Wat betreft haar meebreideken ben ik nu lekker bij. Nu kan ik me weer even op een ander project gaan richten. Namelijk: Granny Squares.


De Granny Squares Cal.

Nu zit ik beneden achter de laptop aan de grote tafel met een lekker ontbijtje voor me neus. Naast me op de grond staat de bak katoen die ik erbij heb gehaald met het haakpendoosje erbovenop.(en een onafgemaakte Birdie die ik vond tijdens het opruimen). Tja.. ik kijk wel.
Wat heerlijk om al die kleurtjes te zien. Het geeft me een vrolijk gevoel zo vroeg in de morgen.


Wat ik wil gaan doen is een blogje schrijven over Granny Squares. Waar ik waarschijnlijk wel een poosje mee bezig zal zijn, want ik haak en lees tussendoor ook mee.
En de huishoudelijke bezigheden gaan natuurlijk ook door.
Het is nu 10 voor 9...(De koffie smaakt verukkelijk). Eerst maar de mails van Ieke bekijken. Zien waar ik ben gebleven met de squares en het topic van het hobbydoosforum gaan lezen....

Het is namelijk zo dat Bij Ieke samen met Elizabeth een Cal hebben lopen van Granny Squares. Op het hobbydoosforum.
En ik had me daar al voor opgegeven. Alleen de laatste weken heb ik zoveel andere dingen overhoop gehaald dat granny's haken er een beetje bij inschoten. Zo af en toe heb ik er wel één gehaakt, maar verder had ik me nog niet erg in de Cal verdiept.
In ieder geval stuurt Ieke me elke week een mail (ze zijn nu bij nummer 9) met een aangepaste Granny die meestal door Elizabeth is samengesteld, zodat ze allemaal even groot worden. En wat je er dan uiteindelijk mee gaat doen moet je natuurlijk zelf weten.

Granny's haken is leuk, het heeft iets magisch. Elke granny heeft een eigen karakter, ook al zijn ze hetzelfde van patroon de kleuren maken vaak de granny. Het feit dat je zoveel variaties kan maken vanuit een enkel basis patroontje faschineerd mij enorm. De verschillende granny's hebben bij mij nog niet echt een bestemming gekregen. Hoewel er nu wel één door gaat voor een pannenlap ;-) Dus de inspiratie komt vanzelf tijdens het haken.

Maar ik dacht.. en misschien is het een gekke gedachte hoor, maar als ik nu al die granny's en die gehaakte motiefjes en bloementjes in een mooie doos ga doen. om ze alleen maar te bewaren. Je kan ze vastpakken, bekijken, voelen...Misschien leuk voor later voor mijn kleinkinderen om er mee te spelen. Hahaha ik moet er zelf om lachen terwijl ik het neerschrijf. Wat een zotte gedachte. Het verlangen naar kleinkinderen hebben groeit de laatste tijd bij mij...Misschien komt dat omdat ik de 50 ben gepasseerd. Maar ik dwaal nu af... waar was ik gebleven... Granny's Granny's en nog eens Granny's


Grandpa & Granny ;-)



Ik hou er zo van zing ik gelijk mee (Gerard Joling)

Je hebt ze in allerlei vormen en maten. op de eerste blogfoto zie je een hele ingerichte kamer van Granny's.. Zo erg is het gelukkig niet met mij. Dat gaat me een beetje te ver.
Er zijn inmiddels boekjes vol met motiefjes verkrijgbaar. Ik heb er een aantal gekocht, (veel ook gedownload bij Picasa webalbums) Dus er zijn duizenden patroontjes van in omloop. Tot zover had ik ze alleen nog maar bekeken. Heb ik alleen van het basispatroon een kleurrijke deken gemaakt..Staat er een tweede bij de WIPS samen met een heeeeeeeeeeeeeeeele grote granny plaid (bijna klaar) Verder ook nog een paar kussens. Maar meer variaties van dit vierkantje had ik nog niet uit mijn haaknaald getoverd.


Granny's

Regelmatig zie je ze voorbijkomen op diverse blogs, Vooral de A granny a day blog. is voor mij een grote inspiratiebron. Zelf zou ik dat niet kunnen waarmaken. Een jaar lang elke dag een granny haken. Nahhhhh. Ik hou van variatie. Ik wil ook graag andere dingen doen. En het moet ook niet als een verplichting gaan voelen. Maar meedoen met een CAL is wel leuk haken. Met elkaar dezelfde passie delen. Het is fijn om zoveel creatievelingen om je heen te hebben. Dus ik doe gezellig mee. Niet voor een deken of een kussen, niet voor een kleed maar gewoon zomaar, omdat ik er zo van hou. En mezelf kennende zal ik wel eens het pad afwandelen en ook andere vierkantjes buiten de Cal om meepikken die ik leuk vind. Dus vanaf vandaag heb ik er een Wippie bij, namelijk Granny's Haken en de stand staat momenteel op 5.

Het is nu over tienen, wat gaat zo'n computeruurtje toch snel ;-) tussendoor heb ik het hele topic doorgelezen van het hobbydoosforum.
Valt het me op dat er de laatste 2 maanden weinig reacties meer bij zijn gekomen.. Jammer maar zo gaat dat vaak.. dus hou ik het verders maar bij mijn blog. Is het onderhand tijd voor een tweede bakje koffie. En ga ik straks verder aan mijn Copy Kata Pannenlap ;-) mede mogelijk gemaakt door Angelique haha. wordt vervolgd......



Verder met de granny's die ik intussen heb gemaakt.
Granny Square #1: De Carisma Square.

Dit patroontje kon ik al, Hij komt van Garn Studio waar een grote ijsblauwe deken van is gemaakt. Heel mooi..Heb ik er zelfs nog eens aan gedacht om er aan te beginnen, Maar ik hou niet zo van haken met dikke katoen. Dat merk ik nu ook als ik te lang aan mijn grote plaid met haaknaald 4,5 werk, dan krijg ik kramp in mijn handen.
Dus ik hou het gewoon op cotton 8, haaknaald 2,5. Het vierkantje is prachtig. Ik heb hem gemaakt in de kleuren turquase, wit, blauw en lichtpaars.


Granny Square #2: Calypso Square.


Het originele patroon vind je bij Lionbrand. Elizabeth heeft hem voor de Cal aangepast en vertaald. Deze heb ik 2 keer gemaakt.

Volgens het origineel gehaakt is het een klein vierkantje met 5 randjes.
Het patroontje van de Cal is aangepast Alleen heb ik er geen rand vaste omheen gedaan en de buitenrand een klein beetje anders gedaan.

Granny Square #3: de Baltic Square


Deze komt oorspronkelijk uit het boekje 200 Crochet blocks Jan Eaton
Grappig is deze met zo'n popcorn steek. Het patroontje is wederom vertaald.
Toch wel handig hoor ;-) Ik heb hem in 1 kleur gehaakt. Hij lijkt een beetje saai, maar ik denk niet dat in verschillende kleurtjes de popcorn steek mooi uitkomt.


Een tussendoor Granny..Hier op de blog van Elizabeth (vertaald) en waar je buiten de Cal om nog andere kan vinden.


Granny Square #4: Kata Square.

Dit is een hele mooie, Hij was aangepast voor de Cal omdat het om een vrij groot patroon gaat.
Ik heb hem volgens het Origineel gehaakt in de kleuren zoals Angelique hem op haar blog laat zien. Zij maakt er een mooie tas van. Dat kan natuurlijk ook. Ik was op slag verliefd op deze kleuren combinatie. Het patroontje is wederom vertaald door Elizabeth die hem ook op haar blog heeft staan. Waar die oorspronkelijk vandaan komt weet ik niet.
Maar omdat hij toch al zo groot uitvalt ga door voor een paar pannenlappen.




Nu de 2e nog


Als afsluiter zie ik nu net op de blog van Rozewiezewo dat haar Sampler Granny Square af is..moet je maar eens kijken ze heeft ze ingelijst en het hangt prachtig aan de muur.


en verder kwam ik deze nog tegen te lief om niet te laten zien. ;-)



Zo dit was mijn granny verhaal. Ik moet toch eens leren om de blogjes wat korter te maken.
Maar ik vind het zo leuk ;-)

Fijne verdere zondag nog

10 reacties:

Marjo

Granny's zijn leuk hè? Ben ook gek van ..en van het Carisma patroontje heb ik een plaid gehaakt met simpele acryl van de Wibra...(foto staat op mijn blog,die met de witte randen)

Groetjes
Marjo

Marjo's Cosy Corner

Angélique

En hier inmiddels ook aardig wat tijd voorbij na het lezen van je blog haha. Leuk zo'n lang verhaal! Dank je voor de vermelding van mijn blog, ik denk zelfs dat je dezelfde garen gebruikt (ik gebruik Paris van Drops, nr.13,14,17 en 43). Ze zijn echt mooi, jouw pannenlappen. Tsja, die sampler van Roos is inderdaad geweldig!
Fijne zondag, geniet er lekker verder van en laat die huishoudelijke klussen maar mooi liggen hihi.

Hallo Peetje

Hoi Marjo.. Heb ik net je blog een bezoekje gebracht. je kleed gevonden samen met je hond haha... hij is leuk geworden.
heb een berichtje voor je achtergelaten.

Hoi Angelique,
Het is niet van Drops. het is dunner en heet Cotton Eight van Beijer. Deze katoen koop ik hier bij de snuffelhal. Dit is een goedkoop soort. voor 1,50 een bolletje van 50 gram.

Thea

Wat een gezellig verhaal heb je ervan gemaakt, heerlijk om te lezen. En granny's haken is zeker een leuk werkje. Ik heb inmiddels een hele stapel van 1 kleur en 1 patroontje, alleen nog eens bedenken wat ik ervan ga maken. Zal wel op een kussen uitdraaien of een leuke tas.

Fijne avond!
Groetjes Thea

Karin

Ze blijven leuk he, die granny`s.
De foto van opa en "granny" vind ik geweldig hahaha.
Ik ben momenteel bezig met een gehaakte tas die ik vond bij Lucy van Attic 24.
Erg makkelijk te maken en een leuke afwisseling van het borduren...waar ik overigens ook weer mee verder wil gaan pfffff, er zijn nog zoveel leuke dingen te maken en te doen...oh waren er maar meer uren in een dag !!!

Groetjes

Unknown

Het kost ons wat tijd om je verhaal te lezen, haha, maar ik wist niet dat er zoveel te vertellen viel over granny's, heel interessant om te lezen.

Elizabeth

Oh, heerlijk zo'n lang verhaal. Ik ben even een dagje niet in blogland en ik loop al enorm achter.. hahaha.
Wat ben je heerlijk enthousiast bezig, en leuk dat je overal je eigen draai aan geeft, dat maakt het zo persoonlijk!

Groetjes, Elizabeth

Anoniem

Ik lees altijd met plezier je Blog Petra en steek er altijd wat van op en zie dat je ook 2 katte-kopjes hebt, alleen die blijven stil liggen.

marion

wow wat een granny's en de een nog mooier als de andere.........

Anoniem

Wat een heerlijk blog het is net of ik een boek aan het lezen ben hihi. Je idee van een doos met al je haaksles is best wel grappig misschien gaan ze er later wel huisjes mee bouwen of mee puzzelen ;o)
Je vindt er vast wel een doel voor en anders kan je het nog doneren aan een goed doel dan maken ze er daar wel een deken van.
groetjes en veel haakplezier.....

Een reactie posten