CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

21 juli 2011

Een zomers kleedje uit 1971


Voor ik ga typen wil ik jullie eerst bedanken voor al de leuke reacties op mijn blog. Dat vind ik echt heel leuk, Het is ook zo leuk om te doen . En met zoveel creatieve mensen om je heen die je inspireren en stimuleren wordt het alleen maar leuker. Mede door de vele ideetjes die op me af komen als ik andere blogs bezoek leer ik ook zoveel nieuwe dingen te maken. Nogmaals Dank je wel !!!

En nu het beloofde patroontje. Ik noem het maar
Madelief Square
.
De zijkanten zijn inderdaad wat open, of het geschikt is voor een sprei of een tas betwijfel ik. Hoewel vaak het eindresultaat wel mooi is, maar voor een klein kleedje is het wat mij betreft prima. Het groen is hele zachte wol van 60 % katoen en 40% Acryl. Katia Mississipi 3. Ik heb daar onlangs verschillende kleurtjes van gekocht, omdat ze maar 75 ct een bolletje waren. Het komt altijd van pas denk ik dan. De oranjebruin is van cotton eight en de witte is een restant glans katoen. Het etiket zat er nog tussen (Reine Baumwolle) Het is iets dikker dan de andere katoen. Maar voor dit patroontje maakt het niet uit.


Dit gaat het worden een zomers kleedje over mijn houten bijzettafeltje.

Het patroontje:

Zet 4 lossen op (oranje) en sluit deze met een halve vaste tot een ring.
Toer 1: Haak 6 vaste in de ring (sluiten met een halve vaste)
Toer 2: Haak in elke vaste 2 vaste (=12 vasten)
Toer 3: Hecht nu aan met wit en haak vervolgens in elke vaste 2 vaste = (24 vasten)




Toer 4: 4 losse (= 1e dubb stokje), Haak vervolgens 2 dubb. stokjes in dezelfde steek (maar haak deze samen tot een groepje), * 5 lossen, sla 1 vaste over, 3 samengehaakte dubb. Stokjes in de volgende vaste* Vanaf * herhalen (je hebt nu 12 bloemblaadjes)




Toer 5: Hecht aan met groen in een 5 losse boog en haak 4 losse (= 1e dubb. stokje) 2 dubbele stokjes (samengehaakt tot een groepje, * 7 losse, 3 samengehaakte dubb. Stokjes in dezelfde losse boog, nu 2 x (5 lossen, 1vaste in de volgende losse boog, 5 lossen), 3 dubb stokjes in de volgende losse boog. Herhaal vanaf * nog 3 keer en sluit de toer met 1hv in de bovenste steek van de 4 beginlosse.





Het aan elkaar haken van de vierkantjes (join as you go methode) doe je in de laatste toer.
Toer 5. Door de middelste losse van elk boogje te vervangen door een halve vaste en die zo te verbinden met het tegenoverliggend boogje zodat de vierkantjes aan elkaar komen te zitten





In de hoek vind ik het een beetje lastig. Op het voorbeeld ziet het er netter uit dan dat ik het heb gedaan. Daar moet ik nog een beetje mee puzzelen.
Ik ben dus nog niet helemaal klaar. Morgen laat ik wel zien in zijn geheel, maar voor nu wilde ik alvast het patroontje plaatsen. ;-) had ik beloofd ..

Ik heb ook de 2 pagina's uit de Ariadne voor jullie ingescand.
Het enigste wat ik anders heb gedaan, is 4 beginlosse i.p.v 6 omdat ik dat te veel vond.



Lieve groetjes...Petra

7 reacties:

Sandra

Die zijn leuk, en ze komen zeker op het to-do lijstje te staan, bedankt voor het patroontje

MrsYarnart

thanks for the pattern, it is very nice, i like these flowers a lot.

susie

Mooie bloemen Petra ! Mercikes voor het patroontje :)

Angélique

Ik kon het ook niet laten ;)
Het staat tussen mijn nog redelijk bescheiden doch gestaag groeiende verzameling granny-patronen. Dank je wel weer!
En ook nog bedankt voor alle inspiratie en leuke reacties die je mij weer geeft.
Groetjes, Angélique

Thea

Hoi Petra,

Heerlijk zomers, prachtige vierkantjes. Ik heb sinds vandaag een oud haakblad te leen van een buurvrouw. Het is van Neveda, hier staan ook prachtige creaties in. Leuk eigenlijk dat je nu vaker hoort dat er toch nog veel gehandwerkt wordt, op scholen leer je het niet meer volgens mij best jammer!

Groetjes Thea

Anoniem

Dankjewel voor het patroon ik ben gelijk achter de P.C gaan zitten haken en heb nu 1 vierkantje klaar. Leuk om te doen en dit wordt mijn vakantie werkje. Het is klein en na een paar vier kantjes ken je het uit je hoofd.groetjes Roos.

by Ieke

Ooh, wat mooi! Dit patroontje blinkt uit in eenvoud. Prachtig! Ik heb 'm opgeslagen. Wie weet komt het ook nog eens van pas...

Ik koop niet zoveel patroontjes hoor, maar deze kon ik niet weerstaan. Er staan wel 1000 gratis uiltjes op internet, maar allemaal zonder goed doel... Dus ik ben toch gezwicht...

En sst... niet verder vertellen: ik heb er al 5 af ;) Nu nog in elkaar zetten...

Een reactie posten