CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

15 juli 2011

Een pdf-je

Het is vrijdag, En ik hoef pas vanmiddag om 4 uur te beginnen.
Dus ik heb vanmorgen alle tijd om een pdf-je te maken van het gehaakte uiltje. Je kan het natuurlijk ook kopieren. Ik had nog nooit zelf een pdf-je van een patroontje gemaakt maar eens moet de 1e keer zijn. Ik hoop alleen dat het een beetje duidelijk is voor iedereen.



Het Lijfje: Groen
Haak 3 losse en sluit met een halve vaste tot een ring.

1e toer: Haak 6 vaste in de ring.
Je kan elke toer sluiten met een hv, en beginnen met 1 losse, maar je kan ook gewoon in het rond doorhaken dat is wat ik heb gedaan.

2e toer: Haak in elke vaste 2 vaste = 12 vasten.

3e toer: Haak 2 vaste in de eerstvolgende vaste, 1 vaste = 18 vasten.

4e toer: Haak 2 vaste in de eerstvolgede vaste, 2 vaste, = 24 vasten.

5e toer: Haak op elke vaste 1 vaste = 24 vasten, maar steek de haaknaald alleen in de achterste lus van een vaste. zo krijg je een opstaand randje.
Als je goed kijkt naar de foto kan je het een beetje zien.


6e t/m de 15e toer: Haak nu verder in het rond door op elke vaste 1 vaste te haken = 24 vasten
Je kan een markeerhaakje gebruiken, zodat je weet waar je gebleven bent.

16e toer: Nu gaan we minderen. door 2 vaste samen te haken, 2 vasten = 18 vasten

17e toer: 2 vaste samenhaken, 1 vaste = 12 vasten

Vul nu het lijfje stevig op.

18 toer: Haak telkens 2 vasten samen = 6 vaste

Breek de draad af en rijg hem door de resterende steken, trek de draad stevig aan om het gaatje te sluiten, Hecht af.


Hoofdkap:
Zet met blauw een ketting op van 13 lossen.
1e t/m 13e toer 1 keerlosse , 13 vasten.
Je heb nu een vierkant lapje.


Rand + snavel:
Hecht aan met oranje aan een willekeurige zijkant van het lapje en haak om het vierkantje vasten heen met in de hoeken 3 vasten.


Behalve op de hoek waar de snavel komt.
Haak daar eerst 1 vaste, dan een ketting van 5 losse. op die ketting haak je terug.
1 halve vaste in de 2 vaste vanaf de nld, 1 vaste, 2 Stokjes, en dan weer 1 vaste in de hoek.
het ziet er dan zo uit.





Haak nu verder met vasten tot je helemaal rond bent, breek de draad af, maar laat de draad wel lang genoeg om het straks aan het lijfje te zetten.


De ogen:
Zet met wit een ketting op van 3 losseen, en sluit de toer met een halve vaste.
3 losse = het 1e stokje
haak verder 12 stokjes in de ring, sluiten met een halve vaste.
Breek de draad af en haak nog een oog.


De vleugels:
Zet met blauw een ketting op van 3 losse, sluit het tot een rondje met een halve vaste.
1e toer: 1 losse, 6 vaste in het rondje, sluit met een halve vaste in de beginlosse.
2e toer: 1 losse, 2 vaste in elke vaste, sluit met een halve vaste in de beginlosse.

Hecht aan met groen,
3e toer: 1 losse, 2 vaste in de eerstvolgende vaste, 1 vaste = 18 vasten
sluit de toer met een halve vaste in de beginlosse.


Hecht aan met oranje,
4e toer: vouw de vleugel dubbel en haak de randen samen met 1 losse en 9 vaste.
breek de draad af en haak nog een 2e vleugel.




Afwerking:
Nu je alle onderdelen hebt gehaakt kan je het uiltje in elkaar zetten.


Naai de snavel en de ertegenoverliggende punt goed aan het lijfje vast. Krul de zijkanten van de kap naar buiten. De kap zit een beetje losjes boven op het hoofd, maar ik heb dat opgelost door er een koordje doorheen te halen om het op te hangen.
Naai vervolgens de vleugels aan de zijkanten van het lijfje vast.
Nu ziet het er zo uit.


Afwerking van de ogen:
1e manier:
Trek een klein lusje van blauwe wol van achter naar voor in de ogen en naai of pak de ogen op de kop.

2e manier:
Voor de sleutelhanger heb ik het een beetje anders gedaan.
Haak 2 maal een ketting van 30 lossen en hecht af met een ruime draad aan het einde.
Maak aan het einde een knoopje trek het stevig aan zodat het niet meer los kan laten.


Steek deze ketting met een dikke stopnaald door het oog heen en trek vervolgens het koordje helemaal door tot aan de bovenkant van de kop, steek door de kap heen.




Steek de losse draad die aan het oogje hangt een paar maal door het lijfje heen en knip de draad af. aan de bovenkant leg je een knoop door de 2 koordjes, pluis het einde van de draadjes een beetje uit elkaar en klaar is uiltje.


Download hier het patroon in pdf.

8 reacties:

susie

OE-OE Peetje,
wat een werk heb je erin gestoken . Bedankt om het patroontje van je uiltje aan ons mee te delen :)

En ook mercikes om me te volgen , dit ga 'k bij jou ook doen.

Nog een fijne dag verder !

Unknown

Zo aan die sleutel zie je pas hoe klein hij is, ik vind hem zo leuk.
Ken je trouwens deze site al? Vond ik tijdens mijn zoektocht naar gehaakte kleedjes.
Er staat van alles op, het is wel in engels, weet niet of dat een probleem is.
http://www.allcrafts.net/crochetknit.htm
Groetjes Ria

by Ieke

Wow, dat is wel een heel mooi en duidelijk patroon! Dat heeft zeker heel wat uurtjes gekost...

De klok is vervelend he? Jammer dat er maar 24 uur in een dag zitten. Hadden er van mij wel een stuk of 10 meer mogen zijn (5 voor slapen, 5 voor hobby'en)...

by Ieke

Oooh, ik haak trouwens ook wel bijna elke dag, maar ik laat niet zo vaak zien waar ik mee bezig ben... Iets moet af zijn voor mij, voordat ik het laat zien (anders krijgen jullie alleen maar half af werkjes te zien (WIP'jes)... Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Dus vanaf nu elke donderdag een foto van waar ik mee bezig ben. Ook al is het half af ;)

Anoniem

Dat ziet er goed uit met mooie foto's en het is een schattig uiltje.

Hallo Peetje

Hoi Ieke,

Dat is wel een goed plan eens in de week een update plaatsen. Ik heb de wips voorlopig maar aan de zijkant van mijn blog gezet, meer een herinnering aan mezelf hoor, zodat ik niet vergeet waar ik mee bezig ben en wat ik werkelijk af wil maken. ;-)
Wat dat betreft is bloggen een uitstekende stimulans om door te gaan. Althans dat heb ik wel.
En Ria bedankt voor de link die kon ik nog niet.
Engels is niet echt een probleem, maar moet het altijd wel goed lezen en soms een beetje spieken wat de afkortingen zijn. maar meestal kom ik er wel uit.
Ik zet de link bij mijn sites.

En iedereen bedankt voor de berichtjes, Ik vind het altijd leuk om ze te lezen.

Groetjs Petra

Elizabeth

Wat een super duidelijke beschrijving heb je gemaakt, Petra! En ik weet hoeveel tijd dit kost, dankjewel. Ik ga em zometeen uitprinten en dan is dit uiltje "tussendoor-projectje nummer zoveel"... hahaha. Ik kom gewoon mandjes te kort en tijd natuurlijk, maar dat probleem heeft iedereen!

Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

Anoniem

Heeeeeeeeeeeel erg bedankt voor dit patroontje van dit prachtige uiltje!
Het is het eerste echt leuke patroontje van een uil dat ik vond sinds ik 3 weken geleden voor het eerst een haaknaald in mijn handen had en ik was op slag verliefd.
Ook daarom heb ik er gelijk maar twee gemaakt hihi, een mannetje en een vrouwtje.
Het patroontje is heel duidelijk te volgen en ik zal m vast nog heel vaak maken want iedereen die m ziet vind m geweldig!
Een heel fijn weekend gewenst..ik weet wel wat ik ga doen..liefs, Diana

Een reactie posten